nedeľa 10. februára 2008

Rigoletto - la maledizione

Zdanlivo banálny príbeh mladučkej Gildy a vojvodu z Mantovy. Láska, ktorá bola láskou len na polovicu. No pôvodný názov opery - La maledizione (Kliatba) hovorí ešte o inom príbehu.
Pôvodným námetom opery Rigoletto bola hra Viktora Huga Kráľ sa zabáva. Cenzúra však donútila autorov k zmene titulnej role kráľa na vojvodu. Nie je to však podstatná zmena a spomínam ju len pre úplnosť.
Na dvore vojvodu z Mantovy je rušno. Poriadajú sa zhýralé orgie, víno tečie prúdom a dievčatá, i staršie dámy putujú z náruče do náruče. Vojvoda si síce nedávno všimol v kostole neznáme dievča, jeho zábavy však pokračujú v pôvodnom duchu. Zvláštna postava na dvore je dvorný šašo - Rigoletto. Podpichuje zabávajúcich sa, srší vtipom, a denne vidí dievčatá z mesta ako obete radovánok dvoranov. Po návrate domov je však milujúcim otcom, ktorý si veľmi dobre uvedomuje, že to, čoho je denne svedkom, by za žiadnu cenu nechcel prežiť ako otec. Neznáma, ktorú videl vojvoda v kostole, je totiž dobre utajovaná Rigolettova dcéra. Donedávna žila v kláštore, takže o živote, aký vedú na dvore, nemá ani tušenia. A Rigoletto si ju chráni ako oko v hlave. Veľmi dobre si pamätá návštevu Monteroneho, ktorý prerušil bujarú zábavu, keď hľadal svoju dcéru. Rigoletto ho vtedy vysmial a stal sa cieľom Monteroneho kliatby. Rigoletto - šašo zvíťazil, Rigoletto - otec bol touto kliatbou kruto zranený.
Na dvore sa rozkríklo, že šašo má novú "milenku". Samozrejme, že sú na ňu všetci zvedaví. Medzitým vojvoda vystopuje svoj nový objav a Gilde - Rigolettovej dcére - sa predstaví ako chudobný študent. Tým si získava jej dôveru i city.
Na noc je ako jedna z kratochvíľ naplánovaný únos šašovej "milej", čiže Gildy. Ukryjú ju vo vojvodovom paláci a pobavene mu o svojom "úlovku" rozprávajú. Ten sa dobre baví do chvíle, keď zistí, že je to dievča, s ktorým sa práve nedávno zoznámil. Tá vyplašená únosom, a šťastná, že sa ocitá v bezpečí náruče svojho milého, podľahne jeho čaru.
Rigoletto ju zúfalo hľadá v paláci, lebo medzitým zistil, že dokonca pomáhal pri jej únose. Našiel ju až ráno. Zahanbená mu rozráva, čo sa stalo a Rigoletto prisahá vojvodovi pomstu.
Ubehol nejaký čas, vojvoda žije svoj rušný život ďalej a Gilda ho stále miluje. Rigoletto si najme na vojvodu nájomného vraha Sparafucila a dohodnú plán. Sparafucilova sestra Maddalena bude vojvodu zvádzať a keď ten u noch v hostinci zaspí, zabijú ho. Jeho telo chce Rigoletto sám hodiť do rieky.
Prichádza s Gildou k Sparafucilovmu domu a ukazuje jej, že už sa zaujíma o inú. Tá je veľmi nešťastná, ale stále ho ľúbi. Keď sa dozvie, že ho chcú zabiť, odmieta odísť a po rozlúčke s otcom sa tajne vráti a sleduje dianie v dome.
Maddalene sa nový nápadník páči a nechce ho nechať zabiť. S bratom sa dohodnú, že zabijú prvého človeka, ktorý vojde do hostinca. Blíži sa búrka a je málo pravdepodobné, že niekto príde. Vtedy zaklope Gilda, ktorá to všetko počula a obetuje život za človeka, ktorého ľúbi.
Teraz prichádza najtragickejšia časť opery. Rigoletto si prevezme telo "vojvodu" a spieva oslavnú áriu. Hľa, tu stojí šašo a tu leží mocnár - pod nohou blázna. Z nešťastia vzišla chvíľa pomsty! Nech vlna mu je hrobkou, rubášom vrece. Vtom počuje vojvodov hlas. Tak čie telo je vo vreci? S trasúcimi rukami ho otvorí, je v ňom Gilda, ešte žije. Prosí otca o odpustenie a onedlho zomiera...
A ja sa pýtam, koho obeťou sa Gilda stala? Bujarej zábavy a premršteného chtíča, pokryteckej morálky, kliatby, svojich citov, či prehnanej túžby vlastného otca po pomste?
Posledná odpoveď je dosť tragickou kombináciou, nie?

Žiadne komentáre: